اطلاعیه‌های دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران - سال ۱۴۰۲

اجلاس شورای ملی مقاومت ایران

اجلاس شورای ملی مقاومت ایران

اجلاس شوراي ملي مقاومت در روزهاي ۱۵ و ۱۶ تير ۱۴۰۲ با حضور خانم مریم رجوی رئيس جمهور برگزيدة شورا برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران در پاريس برگزار شد.

در نخستین روز اجلاس، جمعی از یاران و هم‌پیمانان شورا به عنوان ناظر حضور داشتند و شماری از‌آنها سخنانی ایراد کردند.

در آغاز اجلاس، پس از اجرای جمعی سرود «ای ایران»، رئیس جمهور برگزیدة مقاومت سخنرانی کرد و با بزرگداشت قیامهای سراسری با نقش پیشتاز زنان میهن و صدها شهید قیام در سراسر میهن، گفت اين اجلاس را به نام «قیام ایران» اعلام می‌کنیم.

او با تجلیل از اعضای شهید و جانباختة شورا، مجاهد خلق مریم علوی طالقانی (جامعه شناس)، و فرمانده افشین (از فرماندهان قیام ۳۰خرداد و ارتش آزادیبخش)، تأکید کرد: درود به آنها که ارزشهای مقاومت در نبرد برای سرنگونی رژیم ولایت فقیه و صحت اصول و مرزبندیهای جایگزین دموکراتیک را ، که در قیام‌ها یک بار دیگر درخشید و راهنمای مبارزه برای آزادی شد، با رزم و رنج و خون خود مهرکردند.

در دومين روز اجلاس، اعضاي شورا نسبت به مجاهد خلق عذرا علوي طالقاني جانشين پيشين فرمانده كل ارتش آزاديبخش ملي ايران و از همرديفان مسئول اول سازمان مجاهدين اداي احترام كردند.خانم طالقاني روز قبل در آلباني درگذشته بود.

خانم رجوی در سخنان افتتاحية اجلاس گفت: در فاصلة‌ اجلاس سال گذشته تا بحال یعنی در یکسال گذشته همه شاهد قیام بزرگی  بودیم که سراسر ایران را فراگرفت، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را در نوردید و رویارویی میان جنبش مقاومت با رژیم حاکم را به مدار جدیدی رساند.  قیام،  شعار سرنگونی رژیم و کلمة انقلاب را دوباره در جایگاه حقة خودش نشاند، مرزهای میان جبهة خلق  با شاه و شیخ را بیش از قبل  استوار کرد. شعار «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه، چه رهبر»را، که راه‌بند استبداد و استعمار است، فراگیر کرد.

او  افزود: حاصل نقش‌‌آفرینی درخشان مقاومت ایران در قیام‌ سال گذشته، جهش موقعیت جایگزین دموکراتیک در صحنة داخلی و بین‌المللی است که رژیم آن را «رهبری عوامل میدانی و مجازی» نامگذاری کرده است. وقایع چند هفتة‌ اخیر، که رژیم آخوندها برای محدودسازی مقاومت ایران به‌صورت واضحی دست به دامن دولت‌های غربی شد، واکنش به همین موقعیت جایگزین دموکراتیک است. کمتر زمانی مثل حالا وجود داشته که گردانندگان رژیم تا این حد آشکار و قطعی بگویند تهدید‌ موجودیتشان این مقاومت‌ است، جایگزین حکومتشان این مقاومت است و این مقاومت را نیروی پیش‌برندة قیا‌مها می‌دانند.

در سخنان پیش از دستور اجلاس شورا، برپایی تظاهرات بزرگ پاریس و اجلاسهای جهانی ایران آزاد طی چهار روز با کنفرانس‌هاي متعدد به رغم تمامی تلاشها و بند وبستهای ننگین دیکتاتوری آخوندها، که بیستمین کهکشان مقاومت پس از کودتای ارتجاعي- استعماری ۱۷ژوئن۲۰۰۳ بود؛ بزرگترین و درخشان ترین کهکشان این سالها و برجسته ترین گواه استقلال و توانمندی جنبش مقاومت و اتکای تمام عیار آن به نیروی اجتماعی و سیاسی و تشکیلاتی میهنی، توصیف شد.

برنارد کوشنر وزیر خارجة پیشین فرانسه درسخنرانی در اجلاس ایران آزاد( ۱۰تیر) با سپاس از خانم رجوی گفت: «در این روز ویژه، هزاران و هزاران ایرانی در حال تظاهرات در خیابان‌های پاریس بودند. امروز یک تأییدیة ویژه برای آنها بود چون حتماً متوجه شدید که در نقاط دیگر فرانسه تظاهرکنندگان آن‌قدر مهربان نبودند. دست‌مریزاد!  شما جواز آن ‌را کسب کردید که ایرانیان بیایند و حمایتشان را از جنبش مقاومت شما و حمایتشان را از چشم‌انداز مطلوب برای یک جمهوری جدید ابراز کنند. همان‌طور که اینجا نوشته شده، برای رهایی مطلوب کشورتان».

دادگاه اداري پاريس در شرايطي ممنوعيت تظاهرات اول ژوييه را لغو و تظاهرات ايرانيان را مجاز اعلام كرد كه به‌دليل نا آراميهاي داخلي فرانسه پس از قتل يك نوجوان در حومه پاريس، بسياري از اجتماعات ممنوع شده بود. دادگاه در حكم خود ليگ حقوق بشر را به عنوان طرف ثالث براي دفاع از كميتة برگزاري تظاهرات پذيرفت، ممنوعيت تظاهرات توسط استانداري پاريس را لغو و استاندار را به پرداخت ۱۵۰۰ يورو جريمه محكوم كرد.

روز اول ژوئيه، همزمان با برگزاري تظاهرات استانداري پاريس و وزارت كشور مجددا به دادگاه مراجعه كردند. نمايندة استانداري پاريس در دادگاه گفت: «شرایط در فرانسه شکننده است. چند روزی است آشوبها در پاریس، در منطقه لادفانس و در سراسر فرانسه افزایش یافته است. وضعیت به طور قابل توجهی بدتر شده است… رئیس پلیس تصمیم گرفته است که کنسرتهای آقای فارمر را ممنوع کند. مأموران ارگانهای مختلف پلیس بسیج شده اند تا ایمنی آتش نشانان پاریس را تضمین کنند. بنابراین هیچ نیروی پلیسی در موقعیت ووبان (محل تظاهرات ايرانيان) حضور نخواهد داشت».

نمايندة وزير كشور گفت :«ما باوضعيت فورس ماژور مواجه هستيم. در ابتدا ۱۲ واحد پلیس برای کنسرت فارمر و شانزده واحد پلیس برای تظاهرات مخالفان ایرانی در نظر گرفته شده بود. پرفة پلیس (استاندار پاريس) دیگر در موقعیتی نیست که این پرسنل را در دسترس قرار دهد. جلسه جدید سلول بحران صبح امروز برگزار شد که باید به وضعیت فوق‌العاده در سراسر خاک کشور پاسخ داده شود».

در عمل نيز تظاهرات ايرانيان بدون حضور حتي يك پليس با نظم كامل و بدون هيچ‌گونه حادثه‌یي برگزار شد؛ چيزي كه  نظم و انضباط فوق‌العاده و ستايش‌انگيز هواداران مجاهدين و مقاومت ايران را به‌خوبي نشان داد.

فیگارو (۱۲تیر) در بارة برپایی این کهکشان نوشت: «شورای ملی مقاومت ایران به ریاست مریم رجوی پایان این هفته دهها هزار نفر را در پاریس گرد آورد. هم‌چنین در مقر خود در اور سور اواز، نشست جهانی برای ایران آزاد ۲۰۲۳ را برگزار کرد. مایک پنس، معاون پیشین رئیس جمهورایالات متحده، در این مراسم حضور پیدا کرد. استفن هارپر، نخست‌وزیر سابق کانادا و گی ورهوفشتاد از بلژیک. برنارد کوشنر، میشل آلیو ماری، اوبر ودرین، اینگرید بتانکور، جوزف لیبرمن در این نشست شرکت داشتند. لیز تراس، نخست وزیر پیشین بریتانیا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا (به طور آنلاين) پیام هایی در حمایت از برنامة ده ماده‌یی مقاومت ایران دادند که اکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه از آن حمایت کرده اند».

کهکشان۱۴۰۲و تظاهرات پاریس درشرایطی برپاشد که رژیم با تمام توان و در یک بسیج همه جانبه برای جلوگیری از آن درحال بند وبست و توطئه بود. روز ۵ تیر دربحبوحة این تلاشهای دشمن درصحنه بین المللی، تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی آمریکا در مقاله هشدار آمیزی در واشینگتن تایمز با تیتر« لحظه رو به رو شدن غرب با حقیقت در رابطه با ایران فرارسیده»، به ممنوع اعلام شدن تظاهرات پاریس و حمله به اشرف ۳ اشاره کرد و نوشت: «حمله به شورای ملی مقاومت ایران، وحشت عمیق رژیم را آشکار می‌سازد و بر نقش محوری سازمان مجاهدین خلق در برانگیختن قیام‌های سراسری و وارد کردن ضربات شدید به کنترل شکننده رژیم تأکید می‌کند. سایر به اصطلاح گزینه‌ها، مانند بقایای سلطنت سابق، بیش از پیش منسوخ و بی‌اهمیت بودنشان آشکار و هویدا می‌شود که در شعارهای ”نه به حکومت دینی، نه به سلطنت، آری به دموکراسی و برابری“ بازتاب یافته است. تمرکز بی‌وقفة رژیم بر شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور منتخب آن، مریم رجوی، گویای همه چیز است و ترس فزایندة رژیم تهران را از این تهدید برای موجودیتش آشکار می‌سازد…هجوم علیه جنبش اصلی مقاومت دموکراتیک ایران فراتر از صرف اقدامات محدودکننده است. این نشاندهندة نقض عمیقی است که به آزادی‌های گرانقدر مصرح در قاره اروپا آسیب می‌رساند».

اجلاس شورا با مرور این رویارویی فشرده و با قدردانی از تلاشهای خانم مریم رجوی در کنار زدن موانع، تأکید کرد برپایی پیروزمند کهکشان مقاومت با شرکت بیش از۵۰۰ شخصیت سیاسی از آمریکا ، اروپا ، کانادا، استرالیا و کشورهای عربی با ۳2 هيأت پارلمانی و نمایندگان منتخب از 5 قاره جهان و مقامات پیشین، شامل۹معاون رئیس جمهور و نخست وزیر،۳ریاست مجلس،2 مشاور امنیت ملی،۹ وزیرخارجه،۲۸ وزیر دولتها،۷ تن گزارشگران و مسئولان سازمان ملل، یک پیروزی خارق العاده است که با یک سیاست و خط مشی میهنی و چهار دهه جانفشانی برای آزادی محقق شده و نقش یکایک مسئولان و دست اندرکاران و نیروها وحامیان مجاهدین و مقاومت ایران به‌راستی ستودنی است.

شورا حضور گسترده زنان و جوانان در تظاهرات پاریس و تمامی پهنه‌های کهکشان مقاومت را آن روی سکه پیشتازی زنان و جوانان میهن در کف خیابانها درجریان قیام و گواه آشکاری بر پیوند نسلهای جوان با مقاومت و حقانیت مشی اصولی آن دانست.

اعضای شورا خاطرنشان کردند که پیروزی درخشان کهکشان مقاومت و آنچه که از فعالیتهای سراسری کانونهای شورشی دراجلاس جهانی ایران آزاد  به نمایش در آمد، دیواره های سیاه و ستبر « سانسور قرن» برای انکار جنبش مقاومت و آلترناتیو دموکراتیک را به کلی در هم ریخت و خیل معرکه گیران ارتجاعی استعماری را بور وحسرت زده پی کارشان فرستاد.

در آستانة اين اجلاس 10 هزار صحنه از كانون‌هاي شورشي در سراسر ايران همراه با 60 عمليات تصويرنگاري از رئيس جمهور برگزيدة مقاومت و بنرهاي بسيار از شهرهاي مختلف براي دبيرخانه شورا ارسال كرده بودند.

کهکشان مقاومت در ۱۴۰۲علاوه بر تظاهرات و اجلاسهای بی نظیر خود، يك بيانية جهاني در حمايت از قيام مردم ايران براي يك جمهوري دموكراتيك با جدايي دين از دولت بر اساس نه شاه نه شيخ و برنامه ۱۰ ماده‌يي خانم مريم رجوي رئيس جمهور برگزيده شوراي ملي مقاومت براي دوران انتقال حاكميت به مردم ايران با حمايت ۲۹ اكثريت پارلماني به ثبت رساند.

اين سند تاريخي با امضاي۳۶۰۰ تن نمايندگان منتخب مردم كشورهاي مختلف در ۵ قاره ازجمله اكثريت قانونگذاران ۳ عضو از ۳ عضو دائم شوراي امنيت و ۴ كشور از ۷ كشور صنعتي جهان ، ۴ دهه مقاومت سازمان يافته سراسري و قتل عام بيش از ۳۰۰۰۰ زنداني در سال ۱۳۶۷ را كه اكثريت عظيم آنها اعضاي مجاهدين خلق بودند خاطرنشان مي‌كند و خواستار ليست گذاري سپاه و محاكمه سردمداران رژيم ميشود. مفهوم بالفعل اين بيانيه به‌رسميت شناختن جايگزين دمكراتيك توسط پارلمانهاي جهان است. اين پيروزي بزرگ ديپلماسي انقلابي است كه مسئول شورا آن را رودرروي وابستگي گرايي از سال۶۰ در مقر شورا در پاریس پایه گذاری کرد.

بيانية جهاني در زمان صدور اطلاعيه حاضر دربرگيرندة ۱۲۰ امضا از رهبران پيشين جهان و حمايت ۷۵ تن برندگان جوايز نوبل در رشته هاي گوناگون است.

قيام و تحولات ناشي از آن بار ديگر ثابت كرد که اگر همة دولتهاي بزرگ جمع شوند، همة تلويزيونهاي مربوطه به تبليغ شاه‌پرستي بپردازند و بزرگترين سانسور قرن را بر آلترناتيو دموكراتيك انقلابي تحميل كنند، باز هم قادر به ساختن آلترناتيوي براي اين رژيم نيستند و تابحال نتوانستند براي برگرداندن تاريخ به عقب حتي به اندازه انگشتان يك دست نماينده پارلمان جمع كنند.

اجلاس شورا روند قیامهای ۱۴۰۱و پیامدهای آن در صحنه سیاسی و اجتماعی  ایران و در تشدید بحرانهای حکومت آخوندی را هم مورد بحث قرار داد و  اتقاق نظر داشت که بعد از قیامهای۱۴۰۱ دیگر حکومت آخوندی هرگز به تعادل پیشین باز نمی‌گردد. در بررسی بحرانيها اقتصادي و اجتماعي رژيم و از جمله «طرح  هفتم توسعه» دستپخت خامنه ای- رئيسی، اعضای شورا خاطر نشان کردند این قبیل طرحها که روی استثمار بیشتر زحمتکشان و کارگران بناشده، فقط تضاد بین مردم و رژیم را تشدید می‌کند و در درون حاکمیت هم بحران‌زاست. زیرا شکست کامل دولت جلادان درتمامی وعده های شیادانه پوپولیستی از قبیل تثبیت نرخ ارز یا ساختن میلیونی مسکن چنان ابعاد پرفضیحتی دارد که بخش عمدة اعضای مجلس فرمایشی با ابراز پشیمانی از نامه دوسال پیش خود برای کاندیدا شدن رئیسی، اكنون از او می خواهند برای نجات نظام از مهلکة بحرانها، روی « مین استعفا»! برود. حاکمیت با چنان بحرانهاي بزرگ اجتماعي و اقتصادي مواجه است که حتی اگر  خامنه ای در برابر خواستهای غرب عقب نشینی کند و مماشاتگران هرآنچه می خواهد به او بدهند، قادر به حل اين مسائل اقتصادي و اجتماعي نيست و سرنگوني محتوم در تقدير دارد.حتمیت سرنگونی رژیم، آن روی سکه حتمیت پیروزی شورای ملی مقاومت است که اساسنامة آن از روز اول بر سرنگونی رژیم ولایت فقیه بنا شده است.کهکشان مقاومت و تظاهرات پاریس آن روي سكه بحرانهاي رژيم است. تظاهركنندگان ميدان ووبان در انظار جهانیان به مثابة نمادی از گردانهاي پيروزي جلوه گر شده است.

اعضای شورا در بحثهای سیاسی تأکید کردند تحولات ۱۰ ماه گذشته، قبل از هر چيز اصالت و درستی استراتژي مقاومت براي سرنگوني را ثابت کرد و از جمله نشان داد وابستگي و تكيه به خارجي همراه با دعاوی خشونت پرهيزي، تفاسير سرمايه داري و كالايي از شعار «زن، زندگي، آزادي» و رؤياي انقلاب مخملي و گذار مسالمت آميز مقولات و خواب و خيالهايي است كه تنها به نفع رژيم تعبير مي‌شود و منشأ بسیاری از آنها به ويژه وقتي كار به خصومت با مقاومت مي‌رسد، ولایت ‌خامنه‌اي است.

هم چنین ثابت شد که ضرورت نه شاه و نه شيخ، تنها معطوف به آينده و ضرورت ساختار دمكراتيك ايران فردا نیست، بلكه قبل از آن، ضرورت سرنگوني استبداد دینی است. بچة شاه و محفلهاي ارتجاعي و استعماري حول و حوش او، يك ماه پس از شروع قيام، وقتي احساس كردند موضوع بسيار جدي است بفرموده به صحنه آمدند و قدم به قدم ماهيت و ماموريت واقعي خود را بر ملا كردند. دو وجه مميزه آنها يكي دشمني با شورا و مجاهدين و دیگري پیوند با سپاه، به وضوح بارز شد. آش آنقدر شور بود كه صداي برخي از بازماندگان رژیم و دربار شاه هم در آمد كه اينها چه كساني هستند كه مستقيما از دستگاههاي حکومتی در ايران، در لباس اپوزيسيون به حلقه نزديكان سلطنتي نقل مکان می کنند! راه انداختن دار و دسته هاي چماقداری و قمه كش ساواکی درتظاهرات و بالابردن عكس دژخيم ثابتي هم نیازمند توضیح نیست. چنان که مسئول شوا به درستی گفته است:« ماحصل تمام نمايش‌هاي بچه‌شاه و حاجبان و جارچيان ”دربار“ مربوطه، به جيب شيخ ريخت و بس. والا جبهة خلق در برابر فاشيسم ديني معادلة ساده‌تر و روشن‌تري داشت و يك‌دست بود.چنين است كه مقاومت ايران بر پاية ”نه شاه نه شيخ“ بر جبهة خلق پا مي‌فشارد».

اجلاس شورا با قدردانی از پیامهای ‌آقای مسعود رجوی خطاب به مردم و شورشگران برای آزادی درجریان قیام، رهنمودهای او را عامل تعیین کننده در سمت گیری نیروهای قیام در راستای سرنگونی ، در خنثی کردن تمهیدات و توطئه های دشمن ، و در مرزبندیها و استحکام جبهه خلق دانست؛ به ویژه آنجا که درسالگرد انقلاب ضد سلطنتی اعلام کرد: «انکار انقلاب ضدسلطنتی توهین به مردم ایران و لگدمال کردن اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و مشخصاً حق شورش و قیام علیه ستمگر به‌عنوان آخرین علاج بشر است. بی‌جواب گذاشتن ”سلطنت یا جمهوری“ و موکول کردن‌‌‌ آن به بعد یا پای صندوق رأی، به بهانه برهم نخوردن وحدت، انکار حاکمیت و رأی جمهور ملت است. این فریبکاری و خیانت و انحراف و تفرقه به سود رژیم ولایت است. هم‌چنان‌که مسایل اساسی دیگر مانند انحلال دستگاههای سرکوبگر رژیم، آزادی‌ها و حقوق زنان، حقوق ملیتها و زمانبندی تشکیل مؤسسان را هم نمی‌توان به بعد موکول کرد». یا آن جا که دربحبوحة اوج گیری خیزشهای توفنده در شهرهای میهن در ۱۶ مهر۱۴۰۱، «مهـرگان خجستـه تهـران » را « آئینه تمام‌نمای ایـران» و «آخر خط و گورستان ساواک شاه و سپاه شیخ و دیکتاتوری » خواند و گفت: « می‌گویند مشکل در این است که قیام رهبری ندارد. ما می‌گوییم اصل موضوع کمبود آتش و برافروختن شعله‌ها برای تسخیر مراکز حکومت است. هر کس می‌خواهد مسأله رهبری حل شود باید بیشتر و بیشتر به رژیم اعدام و قتل‌عام آتش کند. آن‌قدر آتش برافروزد تا بیت‌العنکبوت و رادیو و تلویزیون خامنه‌ای را تصرف کند».

دبیرخانة شورای ملی مقاومت ایران

۱۸ تیر ۱۴۰۲

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا