اطلاعیه‌های دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران - سال ۱۴۰۲

جان باختن مهران اکرمی زندانی قیام ۱۴۰۱ در سقز در اثرشکنجه و ممانعت از ورود خانواده‌ شهیدان به خاوران

جان باختن مهران اکرمی زندانی قیام ۱۴۰۱ در سقز در اثرشکنجه و ممانعت از ورود خانواده‌ شهیدان به خاوران
خودکشی 11 زندانی در سه هفته به خاطر فشار زندانبانان
فراخوان به بازدید هیات تحقیق بین المللی از زندانهای ایران و تحقیق در باره جان باختن مهران اکرمی

مهران اکرمی۳۲ ساله از زندانیان قیام ۱۴۰۱ روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ در اثر شکنجه‌های وحشیانه دژ خیمان، در بازداشتگاه اطلاعات سقز جان باخت. او در مسابقات بین‌المللی در تکواندو مقام سوم را به دست آورده بود. وی که در آبان ۱۴۰۱ در جریان قیام مردم دستگیر و در بازداشتگاه اطلاعات سقز محبوس بود، هفته گذشته توسط دژخیمان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به دلیل از کار افتادن هر دو کلیه به بیمارستان منتقل شد، اما قبل از بهبود به بازداشتگاه برگردانده شد و در همانجا جان باخت.
پیکر مهران اکرمی روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند توسط خانواده اش در فضای بشدت امنیتی و حضور مأموران اطلاعاتی، در زادگاهش در تکاب به خاک سپرده شد. آثار شکنجه در پیکر مهران بوضوح دیده میشد. از ناحیه پشت سر دچار شکستگی شده و بالای ابرو و سرش جراحات شدید برداشته و از ناحیه بینی و گوش و دهان خونریزی داشت.
در یک تحول دیگر جمعه ۲۵ اسفند، نیروهای سرکوبگر از ورود خانواده شماری از زندانیان سیاسی اعدام شده در قتل عام ۶۷، به گورستان خاوران جلوگیری کردند. آنها می خواستند طبق سنت همیشگی در جمعه آخر سال ۱۴۰۲ سر مزار عزیزانشان بروند.
از سوی دیگر در فاصله ۲۸ بهمن تا ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۱زندانی، بدلیل فشارهای شدید و اذیت و آزارهای وحشیانه زندانبانان دست به خودکشی زدند. شاهین گله داری، امیرشهبازی، حسن عمرپور و اشکان عثمان نژاد در زندان ارومیه، محمد زین الدینی و عبدالصمد ریگی در زندان زاهدان، محمد کمیل زندخانی در ایلام، حسین جلالی در زندان شیراز، مصیب رئیسی یگانه در اوین، سهیل حق بین در زندان لاکان رشت و احمد کردبچه در زندان خورین.
مقاومت ايران خواهان تحقیق مستقل بین المللی در مورد چگونگی جان باختن مهران اکرمی می باشد و بار دیگر بر ضرورت بازديد هيأت حقيقت ياب بين‌المللي از زندانهاي ايران و ديدار با زندانيان بويژه زندانيان سياسي تاكيد ميكند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ (۱۷ مارس ۲۰۲۴)

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا